تبلیغات
معرفی مقالات علمی و پژوهشی - download وضوح تصویر در عکاسی

معرفی مقالات علمی و پژوهشی - download وضوح تصویر در عکاسی

معرفی مقالات علمی و پژوهشی - download وضوح تصویر در عکاسی
تصویر، زمانی در كانون عدسی تشكیل می شود كه جسم در بی نهایت باشد در فواصل نزدیك تر، تصویر رفته رفته از سطح كانونی یا به عبارتی از سطح ماده حساس فیلم – در دوربین های ویدئویی از سطح ماده حساس فیلم – در دوربین های ویدوئی از سطح لامپ تصویر دوربین – دور می شود جهت انطباق مجدد تصویر بر فیلم (یا لامپ دوربین) باید فاصله عدسی تا سطح فیلم – لامپ – را افزایش
دسته بندی هنر و گرافیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 18 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24
وضوح تصویر در عکاسی

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

وضوح تصویر

وضوح تصویر، یعنی تنظیم عدسی دوربین؛ به منظور ارائه شفاف ترین تصویر ممكن از موضوع مورد نظر.

غیرممكن است بتوان از جسمی كه نقطه های مختلف آن دارای فواصل متفاوتی در عمق است تصویری صددرصد واضح بدست آورد. معمولاً وقتی تنظیم فاصله برای نقطة خاصی صورت می گیرد، تنها تصویر همان نقطه كاملاً واضح خواهد بود. تصاویر مربوط به نقاط جلو و عقب نقطه اصلی واضح نیستند. هرچه فاصله نقاط مذكور از نقطه اصلی بیشتر باشد ناواضحی آنها بیشتر خواهد بود. اما برای چشم انسان، تحت شرایط خاصی تا حدودی ناواضحی تصاویر نقاط جلو و عقب قابل تشخیص نیست و آنها را نیز واضح خواهد دید.

تصویر، زمانی در كانون عدسی تشكیل می شود كه جسم در بی نهایت باشد. در فواصل نزدیك تر، تصویر رفته رفته از سطح كانونی یا به عبارتی از سطح ماده حساس فیلم – در دوربین های ویدئویی از سطح ماده حساس فیلم – در دوربین های ویدوئی از سطح لامپ تصویر دوربین – دور می شود. جهت انطباق مجدد تصویر بر فیلم (یا لامپ دوربین) باید فاصله عدسی تا سطح فیلم – لامپ – را افزایش دهیم این عمل در اصطلاح به «فوكوس» كردن یا فوكوس كشیدن متداول است.

تغییر فاصلة عدسی؛ جهت كانونی یا وضوح كردن تصویر، حركت مكانیكی كمابیش ساده ای است كه به روشهای گوناگون صورت می گیرد. در دسته ای از دوربین ها، این كار به كمك حلقه، واضح سازی روی عدسی انجام می شود.

در گروهی دیگر، عدسی برروی ریل و یا وسیله ای نظیر آن جلو و عقب می رود و در گونه ای مشخص از دوربین های عكاسی، كانونی كردن تصویر یا ثابت ماندن عدسی و تغییر مكان فیلم صورت می گرد. این شیوه در اكثر دوربین های تلوزیونی نیز اعمال می شود منتها در این دوربینها به جای فیلم، لامپ تصویر جابجا می شود. در عدسی فاصله كانونی ثابت، تنظیم وضوح تصویر مستلزم تغییر فاصله عدسی و لامپ دوربین است، در حالیكه در عدسی زوم، تنظیم وضوح با جابجایی و تنظیم عناصر داخل عدسی انجام می شود.

در سالهای اخیر، پاره ای از شركتهای تولید كنندة عدسی و دوربین ها موفق به عرضه عدسیهای خودكانونی كننده شده اند. در این عدسیها می توان تصویر را به صورت خودكار واضح كرد.

در دوربین های ویدئویی نیز وضوح تصویر بطور اتوماتیك و دستی قابل تنظیم است به این شكل كه توسط كلید راهنمای “Focuse”، وضعیت وضوح راد در حالت دستی «منوعل» قرار می دهیم و سپس با بیشترین فاصله كانونی ممكن عمل واضح سازی را توسط چشم انجام می دهیم و زاویة لنز را به اندازه ای كه برای ضبط تصویر مورد نیاز است باز می كنیم، البته می دانیم كه در این حالت تا كمترین فاصله كانونی وضوح تصویر ثابت خواهد ماند و با عمل زوم به جلو یا عقب، وضوح تصویر از بین نخواهد رفت. مشكل وضوح دستی در این است كه به محض جابجا شدن موضوع یا دوربین، وضوح از بین خواهد رفت و باید برای موقعیت جدید مجدداً عمل واضح سازی را انجام دهیم.

وضعیت دیگر دوربین های ویدئویی وضوح خودكار (AUTO) آنهاست. در این حالت، دوربین توسط سیستم الكترونیكی هدایت شده و برحسب اینكه موضوع مورد در چه بخشی از چشمی دوربین واقع شده باشد، وضوح تصویر برروی همان بخش از موضوع صورت خواهد گرفت. در واقع وضوح اتوماتیك دوربین های ویدئویی نیازی به هیچ یك از مراحل وضوح دستی ندارد و خود دستگاه قادر به وضوح تصویر خواهد بود. در این حالت نیازی به عمل تنظیم فاصله هنگام حركت عمقی موضوع یا دوربین نخواهد بود چرا كه با تغییر فاصله، دوربین مجدداً وضوح تصویر را با فاصله جدید منطبق خواهد كرد و موضوع در حال حركت، همواره واضح دیده خواهد شد. البته به این نكته توجه داشته باشید كه دوربین به مدت زمان كوتاهی نیاز دارد تا وضعیت جدید را واضح سازد. هنگامی كه عدسی در حالت تله فتو باشد، امكان دارد هنگام حركت دوربین یا موضوع. برای لحظه ای كوتاه تصویر تار شود. جهت حل این مشكل بهتر است در اینگونه مواقع، حركت به آرامی صورت پذیرد تا دوربین فرصت كافی جهت وضوح تصویر را داشته باشد. یكی دیگر از خطاهای وضوح خودكار، هنگام حركت ناگهانی موضعی فرعی در جلو دوربین بصورت عرضی و در فاصله ای نزدیكتر از موضوع اصلی است، در این حالت، دوربین به اشتباه موضوع فرعی را به جای موضوع اصلی می پندارد و سریعاً عدسی را برای وضعیت جدید تغییر می دهد و در این فاصله پس از رد شدن موضوع فرعی از جلوی دوربین، تصویر مجدداً برای لحظه ای تار است تا وضوح جدید شكل گیرد. این مورد در محیط های شلوغ و غیرقابل كنترل بسیار به چشم می خورد و راه حل آن، قفل كردن سیستم وضوح در حالت دستی است تا احیاناً با حركت موضوعات دیگر، وضوح تصویر به هم نخورد.


html

تاریخ : شنبه 4 آذر 1396 | 12:22 ب.ظ | نویسنده : پژوهان | نظرات
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By Slide Skin:.